Funkcjonowanie filtra uzależnione jest od ustawienia jego poziomu czułości; wartość 0 oznacza brak filtrowania, wartość 10 - bardzo rygorystyczne. Najbardziej miarodajne wyniki dają wartości pośrednie, tj. poziom 6,7 lub 8.

Ponieważ pewni nadawcy lub treści nadsyłanych wiadomości mogą nie zostać prawidłowo rozpoznane przez filtr, mamy możliwość zdefiniowania tzw. list; białe - które definiują nadawców pełnowartościowych przesyłek, oraz czarne dla nadawców spamu. Użycie znaku gwiazdki określa dowolny ciąg lub jego brak, np.:

  • *@przyklad.pl = nazwa@przyklad.pl, jan.kowalski@przyklad.pl itd.
  • *iwona@przyklad.pl = iwona@przyklad.pl, kowalskaiwona@przyklad.pl itd.
  • marek@.pl = marek@domena1.pl, marek@domena2.pl, marekkowalski@domen3.pl itd.

Znak gwiazdki nie zastępuje małpki (@) dlatego musi ona być zawsze podana w adresie.

Po rozpoznaniu spamu mamy możliwość określenia reakcji:

  • Przenieś do folderu SPAM (IMAP)
  • Dodaj przedrostek [ SPAM ] i pozostawiamy w obecnym folderze
  • Dodaj przedrostek [ SPAM ] i przenieś do folderu SPAM (IMAP)

Opcje z oznaczeniem (IMAP) wymagają skonfigurowania klienta poczty zainstalowanego na Twoim komputerze w protokole IMAP4 zamiast POP3 lub wykorzystywanie WebMaila dostarczonego przez hostit.pl. Dlatego jeśli nie wiesz którą opcję wybrać, wyborem powinna być wartość domyślna: Dodaj przedrostek [ SPAM ] i pozostawiamy w obecnym folderze

Wybranie opcji IMAP przy jednoczesnym korzystaniu z protokołu POP3 spowoduje że klient poczty nie pobierze z serwera wiadomości rozpoznanych jako spam i będą one tam zalegały. W rezultacie może doprowadzić do:

  • całkowitego wykorzystania miejsca przeznaczonego na pocztę i zaprzestanie odbierania wartościowych przesyłek
  • utraty ważnej wiadomości, która zostanie sklasyfikowana jako spam pomimo iż jest przesyłką wartościową

Użytkownicy POP3 mogą natomiast skonfigurować swojego klienta poczty tak, aby wiadomości których temat rozpoczyna się od ciągu [ SPAM ] lub ciało wiadomości posiada atrybut X-HiT-SpamLevel: Yes umieścił w folderze na SPAM.

Należy pamiętać o regularnym sprawdzeniu wiadomości sklasyfikowanych jako spam, ponieważ :

  • zbyt wysoki poziom czułości spowoduje iż filtr spamowy może być nadwrażliwy
  • nie jednokrotnie Twoi kontrahenci mogą wysyłać pocztę z serwerów, które rozpoznane zostaną przez nas jako nadawcy spamu (winę za ten stan ponoszą przeważnie administratorzy platform hostingowych)