Raport NASK dot. domen za Q2/2017
#naskDrugi kwartał 2017 roku na pewno nie przynosi najlepszych informacji dla NASK, liczba aktywnych domen uległa niewielkiemu spadkowi (choć jednocześnie wzrosła liczba abonentów).
Spadek utrzymania domen jest widoczny od końca 2015 roku, czyli od momentu poważnych tąpnięć w Google, który to poprzez przetasowanie wyników w wyszukiwarce, spowodował, że wiele firm zajmujących się pozycjonowaniem, musiało zrewidować swoje strategie businessowe. W rezultacie widzimy to, że firmy pozycjonerskie powoli uszczuplają swoje zasoby domenowe i tym tłumaczyłbym spadek ilość aktywnych domen.
Jak widać wg. wykresu rośnie liczba odnowień domen, co potwierdza fakt, że właściciele adresów firmowych czy też prywatnych, swoje domeny odnawiają (61,68% z nas odnawia zarejestrowane wcześniej domeny).
Warto odnotować, że wzrasta świadomość właścicieli domen co do wartości adresu internetowego, ponieważ widoczny jest wzrost rok do roku, liczby przedłużanych domen o kilka lat do przodu. Przyczyn przedłużeń na kilka lat w przód, może być jednak kilka; Google od jakiegoś czasu daje jednoznacznie do zrozumienia, że preferuje w pozycjach domeny, których okres ważności jest dłuższy niż 1 rok. Wg. Google domeny przedłużone o kilka lat do przodu, są domenami ważnymi i w odróżnieniu od domen pozycjonerów i domen spamowych, właścicielowi zależy na jej utrzymaniu w związku z ważną jej rolą.
W nawiązaniu do raportu z 4 kwartału 2016 roku widać wyraźny wzrost utrzymania domen przez osoby fizyczne. Jest to bardzo ciekawy prognostyk, ponieważ można spodziewać się, że osoby prywatne zachłyśnięte w pierwszych latach popularnością facebooka, ponownie zaczęły inwestować w domeny.
Wzrasta liczba abonentów posiadających tylko jedną domenę i większość z nich odnawia ją rok w rok. Dlatego w latach poprzednich, ze względu na duży koszyk domenowy klientów, firmy hostingowe mogły sobie pozwolić na stratę w utrzymaniu konta hostingowego, poprzez zaproponowanie go w zaniżonej cenie. To w chwili obecnej prognozowałbym jednak porzucenie takiej polityki cenowej, która wg obecnych statystyk nie przyniesie korzyści finansowych firmie.
Pełen raport jest do pobrania bezpośrednio ze strony: https://www.dns.pl/NASK_Q2_2017_RAPORT.pdf