Jako bezpośredni partner NASK w zakresie rejestracji domen, przygotowaliśmy dla was analizę dot. rynku domenowego na podstawie rejestru NASK za drugi kwartał 2016. Zapraszamy do lektury i wniosków.

Ponad 2,7 mln aktywnych domen

Ogólna liczba domen na koniec czerwca 2016 zarejestrowanych w NASK wyniosła 2 713 343 nazw, z czego 66,95% domen należało do przedsiębiorców, zaś właścicielami pozostałych 33,05% pozostawały osoby prywatne.

Wydaje się, że wskaźnik zarejestrowania domen na przedsiębiorstwa nie definiuje faktycznego procentowego wykorzystania domen przez firmy. Wiele nazw rejestrowanych jest na osoby prywatne celem ukrycia faktycznych danych właściciela. Zgodnie z polityką GIODO osoba prywatna ma prawo zastrzec widoczność swoich danych w rejestrze domen, tego prawa pozbawieni są przedsiębiorcy. Wg naszego doświadczenia i rozeznania rynku, liczba domen „firmowych” może być poważnie zaniżona.

Na statystycznego Kowalskiego przypada ponad 2,5 domeny

Warto zauważyć, że statystycznie na każdego abonenta przypada średnio 2,65 domeny, zaś posiadacze jednej domeny stanowią 64,25% całej bazy abonentów.

Wg opublikowanego przez NASK raportu za drugi kwartał 2016 roku, najchętniej rejestrowanym typem domen przez przedsiębiorców były domeny .pl. W ciągu drugiego kwartału 2016 roku zarejestrowano 261 843 nowych domeny.

Polskie firmy nie dbają o bezpieczeństwo swoich nazw narodowych

Warto zwrócić uwagę na fakt, iż tylko 0,43% procent nowo rejestrowanych domen wykorzystywało narodowe znaki diakrytyczne, czyli nadal większość nazw wykorzystujących polskie znaki pozostają wolne i czekają na rejestrację.

Raport przedstawia także wyniki, które wskazują na rosnące zainteresowanie nazwami bezpośrednio w domenie .pl (np. nazwamojejdomeny.pl) oraz jednoczesny spadek zainteresowania domenami funkcjonalnymi i regionalnymi (spadek odpowiednio o 0,85p.p. i 0.76p.p.)

Spadek zainteresowania domenami regionalnymi

Wybór domeny regionalnej w przypadku małych firm nastawionych na rynek lokalny wydaje się najbardziej racjonalnym wyborem, potwierdzonym przez klientów szukających wyników lokalnych. Nazwa firmy w domenie regionalnej daje poszukującemu jednoznaczną informację, iż poszukiwana usługa/produkt jest realizowana przez podmiot zlokalizowany w jego mieście. Powyższe założenia jak widać nie są zbyt często brane pod uwagę przez polskich przedsiębiorców.

W śród abonentów domen, można zaobserwować niechęć do zmiany rejestru (transfer domeny do innego operatora), która z roku na rok wzrasta (choć ten rok może być wyjątkiem). Wielu z właścicieli domen nie zwraca uwagę na cenę odnowienia domeny i kontynuuje współpracę z dotychczasowym rejestratorem.

Pytaniem jest czy abonenci nie zdają sobie sprawy o ew. możliwym transferze posiadanej domeny do nowego rejestratora celem np. usprawnienia jej obsługi lub obniżenia kosztów jej utrzymania, czy też nie zdają sobie sprawy, że w ogóle jest to możliwe pozostaje otwarte.

Cały raport dostępny jest pod adresem: http://www.dns.pl/NASK_Q2_2016_RAPORT.pdf