Do niedawna posiadanie atrakcyjnej strony WWW, chwytliwej nazwy – adresu strony i zawarcia w treści strony kilku słów o tym, czym się zajmujesz wystarczyło do tego, aby Twoja strona notowała ruch odwiedzających z wyszukiwarek internetowych. Obecnie każda branża gospodarki jest na tyle mocno obsadzona w sieci, że uruchomienie nowej strony nie daje żadnej gwarancji sukcesu i bez dodatkowych zabiegów o nowo uruchomionej stronie nie dowie się nikt.

W tym wpisie chcę zaprezentować kilka praktyk, które korzystnie wpłyną na pozycję Twojego serwisu. Wykorzystanie ich wszystkich da solidne fundamenty wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Wartościowa treść

O tym, że Google ocenia badaną stronę pod względem unikalności treści nie jest już żadną tajemnicą. Zadbaj o to by Twoja strona dostarczała odwiedzającemu informacji, których ten faktycznie poszukuje. Pisząc artykuł na stronę myśl zawsze o osobie, która będzie go czytać. Gigant z Mountain View od lat opracowuje semantyczny algorytm wyszukiwania, który ma na celu dostarczać internautom odpowiedzi na ich pytania, a nie tylko listę niebieskich linków.

Dla przykładu: jeśli działasz w branży akustycznej i wykonujesz pomiary hałasu, czy projekty akustyczne nie zapomnij napisać na czym Twoja praca polega i jak ona przebiega. Robot Google lubi treść, której nikt nie udostępnia.

Optymalizacja kodu strony

Chociaż wyszukiwarki z każdym dniem co raz lepiej sobie radzą z rozumieniem zawartości strony WWW pamiętaj, że to cały czas robot. Dlatego musisz nim zręcznie pokierować, z pomocą drogowskazów zrozumiałych dla programu komputerowego. Tymi drogowskazami są odpowiednio zredagowane elementy strony, które pozwolą robotom sklasyfikować zawartość i treść strony.

Mam tu na myśli atrybuty HTML strony:

  • meta tag TITLE – w nagłówku dokumentu HTML – obecnie jest to atrybut, który ma bezpośredni wpływ na pozycję strony w wynikach strony. Tag TITLE będzie jednocześnie linkiem do Twojej strony w wynikach wyszukiwania. W przypadku wyszukiwarki Google w wynikach wyświetlane jest około 56 znaków. Dlatego warto w tym miejscu zamieścić chwytliwy i zwracający uwagę internauty krótki tekst. Jeśli to co zamieścisz w title będzie pokrywać się z wyszukiwaną przez internautę frazą to możesz być pewien, że Twoja strona otrzyma od wyszukiwarki premię w formie wyższej pozycji strony WWW.
  • meta tag DESCRIPTION – ten element nie ma właściwie żadnego wpływu na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, ale ma wpływ na świadomość i ocenę strony internauty. Description to krótki opis strony, który zostanie wyświetlony poniżej tytułu strony w wynikach wyszukiwania.
  • nagłówki H1 do H6 – tytuły sekcji strony, pozwalają na semantyczny i zrozumiały, dla robota wyszukiwarki, podział zawartości strony. Mawia się, że na stronie powinien znaleźć się jeden tytuł H1, nagłówków H2 do H6 może znaleźć się więcej, jednak musisz pamiętać, że nie mogą one przeszkadzać czytającemu w zrozumieniu treści.
  • Pogrubienie, kursywa i podkreślenie – atrybuty STRONG, I oraz U pozwalają na wyróżnienie hasła w akapicie bez łamania linii. Jednocześnie te znaczniki zwracają uwagę robota wyszukiwarek.
  • Listy uporządkowane i nieuporządkowane – to kolejny i jeden z najważniejszych atrybutów tekstu strony WWW. Często przeglądając różne serwisy internetowe naszą uwagę przykuwają listy. Bo wiemy, że mogą się w nich znajdować informacje, których poszukujemy. Podobnie listy są odczytywane przez wyszukiwarki.
  • przyjazne linki – użycie przyjaznych adresów URL w nawigacji strony jest w dwójnasób korzystne. Możesz w adresie strony (widocznym w wynikach wyszukiwania) umieścić frazę wyszukiwaną przez internautów, a co ważniejsze: znacznie łatwiej jest nam zapamiętać i przekazać komuś adres https://hostit.pl/certyfikat/RapidSSL.html, aniżeli hostit.pl/index.html?prod=certificates&ca=rapidssl.
  • adres kanoniczny – jest to stale najważniejszy element adresu strony. Z równą zawziętością jest często pomijany przez twórców stron WWW. Dla wyszukiwarek adres www.hostit.pl oraz hostit.pl to zupełnie inne adresy. Ustalenie kanoniczności adresu uchroni Cię przed często popełnianym i karanym przez operatorów wyszukiwarek błędem znanym jako zdublowana zawartość (duplicate content).
  • prędkość – im szybciej Twoja strona zostanie wczytana tym lepiej dla Ciebie i pozycji Twojej strony. Internauta wchodząc na Twoją stronę nie musi długo czekać na jej kompletne wczytanie się, a to jest uznawane przez roboty jako dobra praktyka. Dlatego warto zadbać o to by, na stronie znajdowały się zoptymalizowane elementy IMG, FIGURE, AUDIO i VIDEO.
  • certyfikat SSL strony udostępniające połączenia po https (cetyfikat ssl otrzymują duża premię od Google. Powód tej decyzji jest bardzo prosty, spamerzy starają się uruchomić kolejne strony jak najmniejszym kosztem i nie zwracają uwagi na szczegóły dot. ich wiarygodności.

Hosting

Może nie wiesz, ale usługa, z której korzystasz również ma ogromny wpływ na to jak Twoja strona zostanie oceniona przez algorytmy wyszukiwania. Jeśli Twoja strona znajduje się na serwerze, który każe długo czekać na odpowiedź, jest to znak dla wyszukiwarki, że strona nie jest na mało wartościowa.

Podobnie jest z adresacją IP, jeśli strona odpowiada z adresu, który jest wykorzystywany przez mało wartościowe strony oferujące medykamenty i traktujące o zarabianiu w internecie, to Twój serwis może otrzymać karę za tak zwane złe sąsiedztwo.

Certyfikat SSL – bezpieczeństwo

Adres rozpoczynający się protokołem HTTPS i okraszony ikoną kłódki daje Ci pewność, że wszystkie informacje, które wysyłasz do strony są szyfrowane zaufanym certyfikatem. I nikt, kto może znaleźć się pomiędzy Twoim komputerem a serwerem, który odbiera potok nie jest w stanie przechwycić danych. Od niedawna algorytmy wyszukiwania za połączenia szyfrowania przyznają dodatkowe premie stronom, które korzystają z protokołu SSL.